:: مقاله مرتبط با : شماره 1 , دوره 1 (1401)

The effect of home sports games on reducing anxiety and depression caused by quarantine during the outbreak of coronavirus (Case study: junior high school students)




نویسندگان :
محمد امین کوشکی1، صدیقه نظری2،
دانشگاه فرهنگیان(مسئول)1، دانشگاه آزاد اسلامی2
تعداد صفحات : 5
چکیده :

هدف از پژوهش حاضر تاثیر بازی های ورزشی خانگی بر کاهش اظطراب و افسردگی ناشی از قرنطینه در دوران شیوع ویروس کرونا (مورد مطالعه: دانش آموزان مقطع متوسطه اول) است. تحقیق حاضر از نظر هدف پژوهش کاربردی و برحسب چگونگی گردآوری اطلاعات توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری را دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر بوشهر تشکیل می دهند که براساس روش نمونه گیری در دسترس 182 نفر بعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده های تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته (بازی های ورزشی خانگی، کاهش افسردگی، کاهش اضطراب) با 40 گویه سئوال استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از روش های آمارتوصیفی (فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد. همچنین تمامی مراحل تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که بازی های ورزشی خانگی تاثیر مثبت و معنادار یبر کاهش افسردگی و اضطراب دانش آموزان داشته است.



چکیده انگلیسی :

The aim of this study was to investigate the effect of home sports games on reducing anxiety and depression caused by quarantine during the outbreak of coronavirus (Case study: junior high school students). The present study was applied in terms of the purpose of the research and in terms of how to collect descriptive-analytical information. The statistical population consists of first grade high school students in Bushehr who were selected as a research sample based on the available sampling method. A researcher-made questionnaire (home exercise games, depression reduction, anxiety reduction) with 40 question items was used to collect research data. Descriptive statistics (frequency) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient test) were used to analyze the collected data. Also, all stages of data analysis were analyzed using SPSS software. Findings showed that home sports games had a positive and significant effect on reducing students' depression and anxiety.



موضوع : مدیریت ورزش
کلمات کلیدی : بازی ورزشی، افسردگی و اضطراب، دانش آموزان، قرنطینه، کرونا.
کلمات کلیدی انگلیسی: Sports games, depression and anxiety, students, quarantine, corona.
مراجع :
1. Gallego, J., Aguilar-Parra, J. M., Cangas, A. J., Langer, Á. I., & Mañas, I. (2014). Effect of a mindfulness program on stress, anxiety and depression in university students. The Spanish journal of psychology, 17. 2. محمدی، محدثه (1398). نقش ورزش در افسردگی دانش آموزان،کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم ورزشی و تربیت بدنی در ایران و جهان اسلام، کرج. 3. جانشین گنجی، الهام (1394). مقایسه اثربخشی بازی درمانی با خنده درمانی در کودکان مبتلا به افسردگی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. 4. Rahmadiana, M., Karyotaki, E., Schulte, M., Ebert, D. D., Passchier, J., Cuijpers, P. ... & Riper, H. (2021). Transdiagnostic internet intervention for Indonesian university students with depression and anxiety: Evaluation of feasibility and acceptability. JMIR mental health, 8(3), e20036. 5. Tham, S. M., Ellithorpe, M. E., & Meshi, D. (2020). Real-world social support but not in-game social support is related to reduced depression and anxiety associated with problematic gaming. Addictive behaviors, 106, 106377. 6. نیاستی، الهه و موسوی، سید یاسر (1397). تبیین رابطه بازی و عدم افسردگی کودکان در طراحی مهد کودک مطالعه موردی شهر تنکابن،کنفرانس بین المللی عمران، معماری و مدیریت توسعه شهری در ایران، تهران. 7. فلاح، شیما و فرهودی، فرزاد و سعید منش، محسن (1397). اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر افسردگی، اضطراب و پرخاشگری کودکان بدسرپرست و بی سرپرست،پنجمین همایش ملی پژوهش های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران(با رویکرد فرهنگ مشارکتی)، تهران. 8. امینی، هادی و سکوتی جویباری، عاطفه (1395). نقش ورزش و بازی در سلامت روان و تأثیر آن بر اضطراب و افسردگی،اولین همایش ملی تحولات علوم ورزشی در حوزه سلامت، پیشگیری و قهرمانی، قزوین. 9. Horowitz, K. S. (2019). Video Games and English as a Second Language: The Effect of Massive Multiplayer Online Video Games on the Willingness to Communicate and Communicative Anxiety of College Students in Puerto Rico. American journal of play, 11(3), 379-410. 10. خاتون محمدی، نرگش (1397). بررسی اثر بخشی بازی درمانی بر هوش هیجانی و افسردگی کودکان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت. 11. شمشیری، حلیمه (1398). تاثیر بازی گروهی بر کنترل عاطفی و کاهش اضطراب در دانش آموزان دختر ابتدایی شهرستان باغملک، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور بهبهان. 12. Liang, D., Chen, S., Zhang, W., Xu, K., Li, Y., Li, D., & Liu, C. (2020). Investigation of a Progressive Relaxation Training Intervention on Pre-Competitive Anxiety and Sports Performance among Collegiate Student Athletes. Frontiers in Psychology, 11, 4023. 13. Brown, G. T., Hainline, B., Kroshus, E., & Wilfert, M. (2014). Mind, body and sport: Understanding and supporting student-athlete mental wellness. Indianapolis, IN: National Collegiate Athletic Association. 14. عبداللهی، عباس و حسینیان، سیمین و قوی بازو، عفت،1398،تاثیر تمرین ورزش روزانه منظم بعلاوه درمان شناختی رفتاری برای درمان تفکرخودکشی و افسردگی،دومین همایش ملی آسیب های اجتماعی، اردبیل. 15. بیات، حسین،1398،بررسی تاثیرات ورزش و سلامتی بر کاهش اضطراب و استرس،کنفرانس بین المللی علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، آموزش و پژوهش، تهران. 16. Carek, P. J., Laibstain, S. E., & Carek, S. M. (2011). Exercise for the treatment of depression and anxiety. The international journal of psychiatry in medicine, 41(1), 15-28. 17. Chernomas, W. M., & Shapiro, C. (2013). Stress, depression, and anxiety among undergraduate nursing students. International journal of nursing education scholarship, 10(1), 255-266. 18. Haukaas, R. B., Gjerde, I. B., Varting, G., Hallan, H. E., & Solem, S. (2018). A randomized controlled trial comparing the attention training technique and mindful self-compassion for students with symptoms of depression and anxiety. Frontiers in psychology, 9, 827. 19. ایمانی، قادر و امینی فر، ابراهیم،1395،نقش ورزش در کاهش استرس و تعادل فکری در دانش آموزان و دانشجویان،دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، قم. 20. رستمی، ناصر و کبری شریفی، راضیه،1394،اثر ورزش بر درمان افسردگی،اولین همایش ملی پیشرفت ها و چالش ها در علوم، مهندسی و فناوری، شیراز.
تعداد بازدید از مقاله : 94
تعداد دانلود فایل : 52

سایر شماره ها

دوره دوره 1 (1401) ()

مقالات پر بازدید