:: مقاله مرتبط با : شماره 1 , دوره 1 (1401)

Investigating the Relationship between Parenting Styles and Parents Cultural dimensions with among Students super Ego and personality dimentions of Islamic Azad University of Gilan-e-Gharb




نویسندگان :
مهسا شیرزادی1، افشین صلاحیان2، حسین غریبی3،
دانشگاه پیام نور(مسئول)1، دانشگاه پیام نور(مسئول)2، دانشگاه پیام نور3
تعداد صفحات : 20
چکیده :

خانواده نخستین نهاد اجتماعی است که به شکل های مختلف در هر جامعه ای وجود دارد. این پژوهش با هدف بررسي رابطه سبک های فرزند پروری و ابعاد فرهنگی والدین با ابعاد شخصیتی و فرامن دانشجویان دانشگاه آزاد شهرستان گیلانغرب صورت گرفت. این مطالعه به روش‌های مختلف آماری توصیفی و استنباطی بر روی 1000 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد شهرستان گیلانغرب انجام شد. در بخش آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانی، میانگین و در بخش آمار استنباطی ابتدا به آزمون K-S جهت نرمال بودن داده هاي تحقيق و آزمونهاي فرضيات بسته به مقیاس متغیرها از ضرایب همبستگی مناسب و آزمون مقایسه میانگین ها و تحلیل رگرسیون استفاده خواهد شد. حجم نمونه با توجه به جدول مورگان تعداد 278 نفر به صورت تصادفي ساده انتخاب شده اند. همچنین برای تحلیل داده های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ی سبک‌های فرزندپروری، پرسشنامه ابعاد فرهنگی هافستد، پرسشنامه ابعاد شخصیتی و پرسشنامه ی فرامن استفاده گردید. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که سبک های فرزندپروری (مقتدرانه، مستبدانه و سهلگیرانه) و ابعاد فرهنگی (مردگرایی در برابر زن گرایی، فردگرایی در برابر جمع گرایی) توانستند 31 درصد از واریانس تغییرات ابعاد شخصیتی را پیش بینی کنند. همچنین سبک های فرزندپروری (مقتدرانه، مستبدانه و سهلگیرانه) و ابعاد فرهنگی (مردگرایی در برابر زن گرایی، فردگرایی در برابر جمع گرایی) 29 درصد از واریانس تغییرات فرامن را پیش بینی کنند. نتایج نشان داد که بین سبک های فرزندپروری (سهلگیرانه، مقتدرانه و مستبدانه) با ابعاد شخصیتی و فرامن رابطه معنی داری وجود دارد، ابعاد فرهنگی (مرد گرایی در برابر زن گرایی، فرد گرایی در برابر جمع گرایی) نیز با ابعاد شخصیتی و فرامن نیز رابطه معنی داری وجود دارد.



چکیده انگلیسی :

The family is the first social institution that exists in different forms in any society. Thus, it can be said that the family forms the first nucleus of human social bond, and plays an important role in meeting basic needs. Each person's personality is often referred to as human behavior, the study of personality is very important for the emergence of human nature, in this regard will have a special place in psychology. The main purpose of this study is to investigate the relationship between parenting styles and cultural dimensions of parents with personality and transnational dimensions of Gilan Gharb Azad University students. The statistical population is the statistical population of this study. Sample size According to Morgan's table, 278 people were randomly selected. The results showed that there is a significant relationship between parenting styles (authoritarian, authoritarian and negligent) with personality and transnational dimensions, and cultural dimensions (masculinity versus feminism, individualism versus collectivism) with personality and transnational dimensions. There is a significant relationship.



موضوع : روانشناسی
کلمات کلیدی : ابعاد شخصیتی، ابعاد فرهنگی، فرامن، فرزندپروری، دانشجویان، گیلانغرب.
کلمات کلیدی انگلیسی: personality dimensions, cultural dimensions, commands, parenting, students, Gilangharb.
مراجع :
[1] محسنی، ر.ع. (1387). نقش جامعه‌پذیری کودکان و دانش‌آموزان در پیشگیری از بزهکاری و کجروی اجتماعی، فصلنامه خانواده و پژوهش، س 2، شماره 3. [2] میرزایی، م؛ چهرزاد، م؛ یعقوبی، ی. (1388). سبک‌های فرزندپروری شهر رشت، مجله پرستاری و مامایی جامع نگر، شماره 11. [3] Chen, L.-f, (2016), Non-pharmacological interventions for caregivers of patients with schizophrenia: A meta-analysis. Psychiatry research, 235, 123-127. [4] پرویز، کوروش، آقامحمدیان شعرباف، حمیدرضا، دهقانی، محمود، قنبری هاشم آبادی، بهرامعلی، (1395). بررسی رابطه ی فرامن و فراشناخت در بین دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه فردوسی مشهد، نشریه اصول بهداشت روانی، سال 19، شماره 2. [5] سامانی، سعید؛ و حسینی، مجید. (1391). ارتباط ابعاد کارکرد خانواده و خود تنظیمی فرزندان، فصلنامه خانواده پژوهی، 8، 31. [6] Costa Jr., P. T., Antonio, T., & MacCrae, R. R. (2018). Gender differences in personality traits across cultures: Robust and surprising findings. Journal of personality and social psychology, 81, 322-331. [7] شعاري نژاد، علي اكبر. (1392). درآمدي بر روان شناسي انسان، تهران: انتشارات آزاد. [8] Fiske, S T., Schacter, DL., Zahn-Waxler, C. (2009). Annual review of psychology, Palo Alto, Calif: Annual Reviews, 60. [9] Klein, J. D., Woods, A. H., Wilson, K. M., Prospero, M., Greene, J., & Ringwalt, C. (2016). Homeless & Runaway youths access to health care. Journal of Adolescence Healt, 27, 331-339. [10] پدرام، احمد. (1391). خانواده و تربیت فرزند، اصفهان: کیاراد بصائر شهید فهمیده. [11] Kim, D.J., Ferrin, D.L., Rao, H.R. (2008). A trust-based consumer decision-making model in electronic commerce: The role of trust, perceived risk, and theirantecedents, Decision Support Systems, 44(2), 544-564. [12] پروین،جان. (1381). شخصیت نظریه، پژوهش ترجمه محمدجعفر جوادی و پروین کدیور، نشر آبیژ. [13] Bradley, L., Kottler , J., & Lehrman-Waterman, D. (2001). Ethical issues in supervision.In L. Bradley & N.Ladany (Eds.), Counselor Supervision : Principles, and practice, Philadelphia, PA : Taylor & Frances/Brunner-Routledge, 342-361. [14] Freud, S. (1964). Some character-types met with in psycho-analytic work. InThe Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, Volume XIV (1914-1916): On the History of the Psycho-Analytic Movement, Papers on Metapsychology and Other Works, 309-333. [15] صادقی، منصوره، انصاری نژاد، فاطمه، فدایی، زهرا، ابراهیمی، سیدمحسن. (1397). نقش سبک هاي تربيتي والدين در شکل گيري انواع خودها و فاصله بين آن ها در فرزندان، نشریه خانواده پژوهی، دوره 12، شماره 18. [16] گروسی، میرتقی، صوفیان، حکیمه. (1397). بررسی رابطه بین ابعاد شخصیت و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه تبریز، نشریه مطالعات تربیتی و روانشناسی، شماره 14. [17] عیسایی، مریم، باقریان، فاطمه، حسن زاده توکلی، محمدرضا. (1396). بررسی رابطه ابعاد شخصیت با عملکرد تحصیلی دانشجویان، فصلنامه روانشناسی شخصیت، دوره 5، شماره 12. [18] بیگدلی، زهرا، ماهروزاده، طیبه. (1396). تاثير سبك‌هاي تربيتي والدين بر انجام اعمال عبادي فرزندان، نشریه روانشناسی مدرسه، شماره 11. [19] عبدالله زاده، سعید. (1395)، نواع سبک های تربیتی در فرآیند رشدی کودکان در خانه و مدرسه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فرهنگیان تبریز. [20] کیانی، آزیتا، محمدی تبار، شفیقه. (1395). بررسي و شناخت ابعاد شخصيتي انسان و راههاي تقويت آن در امر يادگيري، مجله آموزش در علوم پزشکی، دوره 3، شماره 11. [21] ساربان، حمیده، عیسی مراد، ابوالقاسم، طیبی، زهرا. (1394). ارتباط نگرش های تربیتی والدین با ابعاد سلامت روانی- اجتماعی (خودپنداره و تعامل اجتماعی) نوجوانان دختر، نشریه روانشناسی مدرسه، دوره 2، شماره 11. [22] سیدعسکری، سیدمصطفی، کامیابی، میترا، بیگ زاده، امین، نریمیسا، فرحناز. (1394). بررسی رابطه بین ابعاد شخصیتی با آشفتگی روان شناختی در پرستاران بیمارستان شفاء کرمان، مرکز توسعه تحقیقات بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان. [23] نژادبهرام، زهرا، فاطمه، کمالی. (1393). بررسي ابعاد فرهنگي ـ اجتماعي کنترل والدين بر استفاده فرزندان از اينترنت (تحليل كنترل والدين بر استفاده فرزندان از اينترنت)، نشریه برگ فرهنگ، دوره 5، شماره 21. [24] Volfradt, U., Hampel, S., & Miles J.N., (2019).Perceived parenting styles, depersonalisation, anxiety and coping behaviour in adolescents," Personality and Individual Differences, USA, February., 34(3), 521-532. [25] Ellis, Godfrey J. & Petersen, Larry R. (2019) Socialization Values and Parental Control Techniques: A Cross-Cultural Analysis of Child-Rearing. Journal of Comparative Family Studies, 23(1): 39-54. [26] Musgrave-Marquart, D., Bromley, S. P., & Dalley, M. B. (2018). Personality, academic attribution, and substance use as predictors of academic achievement in college students. Journal of Social behavior and personality, 12, 501- 511 [27] Mancini, F., Prunetti, E., Didonna, F., & Delgenio, M. (2017). Parental bonding: can obsessive symptoms and general distres be predicted by perceived rearing practices? Journal of clinical psychologhy & psychotherapy, 7(3), 201- 209, 3. [28] Penly, J. A., & Tomaka, J. (2017). Associations among the Big five, emotional responses, and coping with acute stress. Personality and Individual Differences, 32, 1215-1228. [29] Huver, R.O., Rose, M. E., C. M. E. & Rutger, H. (2017). Personality and parenting style in parents of adolescents Engels. Journal of Adolescence, 33, 395–402. [30] Greene, K. & Krcmark, N. (2017). Targeting adolescent rish-taking behaviors: The contributons of egocentrism and sensation seeking. Journal of Adolsence, 23(4), 439-462. [31] Bogart, L. (2016) Students, perceived parenting style and their later Romantic Attachment styles and preferred coping tendencies, P.h.D dissertation Carolina University. [32] رضوان خواه، مهناز. (1392). رابطه مفهوم خود، ساختار خانواده و نگرش به عملکرد های تربیتی والدین در نوجوانان، نشریه مطالعات تربیتی و روان شناسی، شماره 10. [33] سهرابی، فرامرز و حسنی، اعظم. (1395). شیوة فرزندپروری والدین و رفتارهای ضداجتماعی دختران نوجوان، مجلة روان‌شناسی، دورة 11، شمارة 1. [34] روح الامینی، محمود. (1392). زمینه فرهنگ شناسی، تهران: انتشارات عطار. [35] شریف زاده، فتاح. (1390). مدیریت فرهنگ، تهران: نشر قومس. [36] Clatts, M. C., Kavis, W. K., Sotheran, J. L., & Atilasoy, A. (2019). Correlates and distribution of HIV risk Behaciors among homeless youths in New York. Child-Welfare, 77(2), 195-207.
تعداد بازدید از مقاله : 55
تعداد دانلود فایل : 61

سایر شماره ها

دوره دوره 1 (1401) ()

مقالات پر بازدید